Bericht

Wet Digitale Overheid

De wet digitale overheid

De Nederlandse overheid wil dat Nederlandse burgers en bedrijven eenvoudig en veilig kunnen inloggen bij zowel (semi) overheden als private organisaties die een publieke taak uitvoeren, zoals organisaties in de zorg en pensioenfondsen. Dit is vastgelegd in de Wet Digitale Overheid. 

De Wet Digitale Overheid zorgt -met het oog op veiligheid- voor strengere regels rondom de toegang tot digitale gegevens. Een belangrijk gevolg is dat toegang tot gegevens door middel van gebruikersnaam en wachtwoord niet meer is toegestaan. Voor veel organisaties in de zorg en pensioenfondsen (en aangesloten werkgevers en deelnemers) is dit nu nog wel het geval. Met het wetsvoorstel is inloggen alleen nog mogelijk met DigiD of eID op het betrouwbaarheidsniveau substantieel, ofwel op basis van tweefactor-authenticatie. 

De wet is in werking getreden op 1 juli 2023 en is verplicht voor zorgverzekeraars, pensioenfondsen, de overheid en uitvoeringsinstanties als het UWV, SVB, Belastingdienst, DUO, RDW, etc. De inlogmethoden van deze organisaties moeten dan voldoen aan de eisen die zijn gebaseerd op de Europese veiligheidsregels. Hiermee implementeert Nederland de EU-richtlijn over toegankelijkheid van (semi) overheidswebsites en apps

Enable U 2Identify (onze identificatie oplossing!)

De Enable U biedt de oplossingen die een organisatie nodig heeft om te voldoen aan hogere niveaus van authenticatie. Deze oplossingen kunnen naar keuze simpelweg afgenomen worden als service via de cloud voor een vast bedrag per maand of als kant-en-klare oplossing op uw eigen systemen. De keuze is aan u!

Enable U 2Identify

De Enable U Authenticatiemodules | 2Identify
bevatten alle modules die u als zorginstelling of (semi-) overheidsinstelling nodig heeft om te voldoen aan hogere niveaus van authenticatie.