Bericht

iPaaS of EiPaaS; Noodzaak of Hype?

Complexiteit is standaard met iPaaS

Recentelijk heeft Gartner weer zijn Magic Quadrant gepubliceerd over iPaaS/EiPaaS-oplossingen. Deze publicatie zit vol met ICT-termen en jargon die uitleggen waarom deze oplossingen strategisch belangrijk zijn en welke ervan de moeite waard zijn om te overwegen. 

Wat is iPaaS of EiPaaS? 

iPaas of EiPaaS staat voor (Enterprise) integration Platform as a Service. Het belangrijkste woord hier is “integration” want dat iPaaS of EiPaaS staat voor (Enterprise) Integration Platform as a Service. Het sleutelwoord hier is “integratie” want dat is precies wat deze producten doen: ze bieden een oplossing voor de digitale integratieproblematiek tussen uw eigen applicaties (zowel on-premise als in de cloud) en tussen uw applicaties en applicaties of data van derden, zoals partners, leveranciers of de overheid. 

Het Probleem 

In de afgelopen decennia hebben bedrijven, organisaties en overheden massaal applicaties en systemen aangeschaft en geïmplementeerd. Vaak werden belangrijke gegevens zoals klantinformatie, personeelsgegevens, contracten en facturen in meerdere systemen opgeslagen simpelweg omdat dit voor de leveranciers de eenvoudigste manier was. 

Dit leidde tot problemen omdat dezelfde gegevens in meerdere systemen moesten worden ingevoerd en bijgehouden, wat fouten veroorzaakte, rapportage ingewikkeld maakte en meerdere versies van “de waarheid” creëerde. Dit is inefficiënt, kostbaar en veroorzaakt een scala aan problemen. verschillende protocollen, oude- en nieuwe applicaties en het liefst niet al te ingewikkeld.

Complexiteit is standaard met iPaaS

ICT-Problemen Oplossen met ICT 

Met allerlei ICT-technieken (zoals ESB, data-extracties en integratieprotocollen) werd en word geprobeerd deze problemen aan te pakken. Maar door de continue aankoop van nieuwe (cloud) systemen, overnames van bedrijven en samenvoegingen of opsplitsingen van gemeentes en overheden, is integratie van cruciaal belang geworden voor veel organisaties. 

Waarom is Digitale Integratie Belangrijk? 

Klanten, burgers, partners en natuurlijk ook de eigen medewerkers hebben hoge verwachtingen. Bedrijven hebben bijvoorbeeld een waardeketen bestaande uit een webshop, externe leveranciers, een derde partij voor betalingen en een vervoerder die als Cloud service wordt aangeboden. Klanten willen één app waarmee ze kunnen bestellen, betalen en hun levering volgen. Bedrijven willen zaken zo efficiënt mogelijk uitbesteden zonder dat de klant daar iets van merkt. Burgers willen één portaal waar gemeentes, ministeries en andere overheidsinstellingen hun gegevens samenbrengen. Studenten willen één app die roosterinformatie, leermiddelen, resultaten en beoordelingen combineert uit verschillende bronnen.  

In al deze gevallen zijn connecties/ integraties / koppelingen nodig die zorgen dat dit veilig, eenvoudig, controleerbaar en snel kan. Met ondersteuning van hybride omgevingen (on-premise en cloud), verschillende protocollen en applicaties. 

De Complexiteit van iPaaS 

Organisaties worden geconfronteerd met verzoeken om honderden integraties te bouwen. Deze integraties moeten niet alleen oudere en moderne netwerk- of interfaceprotocollen ondersteunen, maar ook verschillende dataformaten, hybride platformen en zowel interne- als externe gebruikers. Bovendien moeten ze onderhoudbaar, stabiel en veilig zijn. Meerdere iPaaS-leveranciers hebben oplossingen ontwikkeld die dit mogelijk maken. Deze oplossingen beloven een enkel platform waar alle integraties, koppelingen en interfaces zijn samengebracht. 

Complexiteit oplossen met complexiteit? Moderne iPaaS oplossingen

Moderne iPaaS Oplossingen 

Moderne iPaaS-oplossingen zijn complex en vereisen experts om alles in goede banen te leiden, inclusief high availability, disaster recovery, security, technisch beheer en het afstemmen van SLA’s. Ook moeten eindgebruikers of citizen developers met deze oplossingen complexe integratiescenario’s kunnen bouwen. 

Integratiestrategie vs Productkeuze 

Geen iPaaS-oplossing is hetzelfde. Sommige platformen richten zich op legacyomgevingen, terwijl andere zich meer richten op zakelijke gebruikers met een gebruiksvriendelijke interface. Er zijn iPaaS-oplossingen die alleen als service af te nemen zijn, terwijl anderen als stand-alone oplossingen aangeboden worden. Het allerbelangrijkst is dat een iPaaS-oplossing uw integratiestrategie ondersteunt, en niet dat uw integratiestrategie gebaseerd is op een iPaaS-platform. 

Bij het lezen van een Gartner Magic Quadrant zijn veel organisaties snel geneigd om zich te focussen op allerlei zaken behalve hun eigen strategie. Voordat u zelfs maar begint met het lezen van een Magic Quadrant moeten er belangrijke strategische beslissingen genomen worden over de zaken als strategie en architectuur. Integratie uitdagingen zijn op verschillende manieren op te lossen en u moet beslissen welke het best bij uw organisatie past:  

  1. Zelf een iPaaS-oplossing aanschaffen en beheren: Uw gecertificeerde staf zorgt voor het ontwerp, de bouw, het beheer en de beveiliging van integraties. 
  1. iPaaS-oplossing via een partner: Laat het beheer over aan specialisten, zodat uw staf zich kan concentreren op het ontwerpen en bouwen van integraties. 
  1. Integraties als dienst afnemen: Uw integratiestrategie richt zich op het snel en efficiënt aanbieden van integraties zonder zorgen over beheer, beveiliging of personeelsproblemen. 

Conclusie 

Een integratiestrategie is belangrijker dan een productkeuze. Het belang van digitale integraties neemt toe en dus moet u ervoor zorgen voor een flexibele organisatie die in staat is om snel in te spelen op nieuwe businessinitiatieven. Praat eens met onze specialisten om samen te kijken wat voor uw organisatie de beste integratieoplossing is. Onze specialisten hebben jarenlange ervaring met grote integratieprojecten, al dan niet met een iPaaS-omgeving en kunnen u met raad en daad terzijde staan.