Bericht

Intelligent Integreren; AI to the rescue?

AI robot

IT-complexiteit is al jaren een constante factor in veel organisaties.

Zelfs bedrijven die relatief kortgeleden zijn gestart, kampen met legacy-systemen die niet goed op elkaar aansluiten en met data die op meerdere plekken wordt opgeslagen. Dit leidt vaak tot uitdagingen op het gebied van privacy en beveiliging. 

Het ontstaan van deze problemen is vaak een gevolg van verkeerde beslissingen, overmacht, de invloed van leveranciers die hun eigen standaarden handhaven en een zekere mate van naïviteit. De neiging van techneuten om te vertrouwen op technologie speelt hierin ook een belangrijke rol.

Technische Oplossingen voor Complexe Problemen 

Om de complexiteit en de daarmee gepaard gaande hoge kosten het hoofd te bieden, zetten we steeds meer technische oplossingen in. Ook integratieoplossingen hebben de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De keuze aan integratieplatformen, zowel in de cloud als on-premise, is enorm. De mogelijkheden worden alleen begrensd door de fantasie en het creatieve brein van het team dat ermee werkt. 

Omdat de IT-afdeling vaak niet snel genoeg kan leveren wat de business vraagt, wordt er vaak geprobeerd met no-code en low-code oplossingen snel aan de vraag naar nieuwe applicaties te voldoen. Ook deze tools hebben echter gegevens van externe applicaties of databases nodig, wat de behoefte aan integratieoplossingen verder vergroot. 

De Rol van AI in Integratie 

Hier komt AI (Artificial Intelligence) in beeld. Door AI toe te voegen aan integratiehulp-middelen, proberen we het proces van het verkrijgen van de juiste data sneller en met minder fouten te laten verlopen. Eenvoudig te begrijpen flow-diagrammen helpen de integratieoplossing bijvoorbeeld om zelf het juiste communicatieprotocol te vinden of het juiste transformatie-template te leveren. 

AI kan de expert helpen om snel een koppeling tot stand te brengen en leert steeds meer bij van de handelingen van de expert. Maar AI kan ook anderen, die niet dezelfde uitgebreide kennis van de data hebben, snel helpen om verkeerde gegevens bij elkaar te zoeken. Dit kan problematisch zijn, omdat AI geen onderscheid maakt tussen deze twee soorten gebruikers. Daarom is het trainen van AI een taak die altijd door experts moet worden uitgevoerd. 

Vroeg Beginnen met AI 

Het is belangrijk om vroeg te beginnen met AI, zodat specialisten zich kunnen richten op de functionaliteiten en beperkingen van AI. Door ervoor te zorgen dat beslissingen, waar AI-modellen de gebruikers vooral in het begin mee confronteert, door specialisten worden gemaakt, wordt het systeem op de juiste manier getraind.

Conclusie 

Integreren is complex en heeft een enorme impact op alle componenten die door integratiesoftware worden geraakt. Een goed begin is het halve werk. Begin liever te vroeg en met de juiste mensen dan te laat, in de overspannen verwachting dat AI de problemen wel zal oplossen.