Bericht

Integration Hero: Patrick

Enable U bestaat uit individuele helden. Sommigen werken samen met onze klanten, anderen sturen facturen. Sommigen zijn het eerste aanspreekpunt als we gebeld worden en anderen werken op de achtergrond om systemen draaiende te houden of nieuwe verbindingen te maken.

De Enable U-machine werkt vooral zo efficiënt dankzij onze vele data- en integratiehelden. Deze serie Data & Integration Heroes is bedoeld om die individuen te eren.

We spreken deze keer Patrick, Sr BizTalk Consultant

Vertel een Patrick, waar ben jij de hele dag mee bezig?

Op het moment hou ik me 4 dagen in de week bezig met het maken van integraties voor een Nederlandse bank. Met Microsoft BizTalk zorg ik ervoor dat alle interne berichten uit de verschillende applicaties, dit zijn er zeker wel 20, worden vertaald. En dat berichten ook weer naar de ontvangende applicaties worden vertaald. Ik fungeer dus als een soort postkamer. Of eigenlijk meer een UPC. Ik pak berichten uit, zonder dat ik overigens precies weet wat er in zit, en transformeer ze weer naar het gewenste formaat. Zodat ze bij de applicatie afgeleverd kunnen worden. Op dagen dat er veel betalingsverkeer is, gaat het soms om wel 6000 tot 7000 berichten per dag. En ieder bericht, om hoeveel nullen het ook gaat, is even belangrijk. Het moet gewoon goed gaan.

Ik zit inmiddels al zo’n 6 jaar bij deze opdrachtgever. Dat is dus 6 jaar kennis. Maar ik vind het belangrijk om de kennis overdraagbaar te maken. Bij deze opdrachtgever is geen interne kennis van BizTalk, Ik ben dan ook een project gestart om alle vertalingen die in BizTalk geimplementeerd zijn om te zetten naar C#. Omdat de logica hoe en waarom bepaalde velden gevuld worden nu in C# code staat is dit een stuk leesbaarder voor de interne ontwikkelaars.

Wanneer ben je begonnen met werken bij Enable U?

Ik ben 10 jaar geleden gestart bij Estreme, nu onderdeel van Enable U. Ik deed in die tijd een project bij UWV, via een organisatie die is overgenomen door Codit. Ik liep met het idee rond om zelfstandig te gaan werken, als ZZP-er. Maar bij de UWV kwam ik de directie van Estreme tegen. En die waren zeer geïnteresseerd in mijn BizTalk ervaring. De klik was er, en dus ben ik voor Estreme gaan werken.

Wat deed je voordat je bij ons kwam?

Ik werk al 21 jaar in de integratiebranche. Dat is mijn lust en mijn leven. Ik heb een flinke tijd bij LogicaCMG gewerkt en daarvoor ook nog bij Exact software. Bij Exact was ik consultant voor zogenaamde ‘probleemklanten’. We noemden dat Black support. Daar kan ik heel veel leuke en intrigerende verhalen over vertellen. Maar het kwam er vaak op neer, dat wanneer je echt naar de klant luistert en je vooral in zijn situatie verplaatst, je ze altijd goed kunt helpen.

Bij Logica was ik in eerste instantie SQL Database beheerder. Maar daar was steeds minder interessant werk voor. Toen kwam ik in aanraking met BizTalk. En dat is echt mijn ding geworden. Wat ik er het leuke aan vindt? De klant geeft aan wat hij wil bereiken en heeft alleen interesse in de output. Hoe je de oplossing realiseert of invult is helemaal aan jou.  

Welk deel van je huidige rol vind je het leukst?

Ik hou ervan om dan te puzzelen. Een business flow is soms best complex met altijd wel een paar technische uitdagingen. Maar als het dan lukt dan haal ik daar veel voldoening uit. Ik bouw in al mijn oplossingen altijd ook een track en trace, zodat ik op elk moment precies weet waar een bericht zich bevindt. De vraag waar is mijn bericht of betaling gebleven krijg ik dan ook zelden. De mensen van functioneel beheer kunnen zelf in de portal kijken waar hun bericht is gebleven. Ter illustratie: Laatst waren er 5 betalingen zoek. En het ging om enorme bedragen. In de logging van mijn oplossing kon ik zien dat ze waren verstuurd en voor ontvangst waren getekend. Wisten we meteen aan welke kant het probleem zat. Ik kon dat binnen 5 minuten vertellen, de partij waar ik de berichten had afgeleverd is 1 dag met drie man bezig geweest om te achterhalen wat er gebeurd was en waar de berichten dan wel waren. Op zo’n moment ben ik echt blij dat ik die track en trace er standaard in zet. Je hebt het niet vaak nodig, maar als er dan wat aan de hand is kun je laten zien dat je je zaakjes voor elkaar hebt. Daarnaast zorgt de track en trace ervoor dat ik minder gestoord wordt bij het maken van integraties omdat de klant zelf kan zien waar het bericht is.

Wat doe je om je kennis up-to-date te houden?

Ik ben wel een klein beetje een nerd, want ik volg allerlei filmpjes over de ontwikkelingen van Microsoft. Voorheen ging ik vaak naar conferenties en stond ook vaak op het podium om mijn kennis te delen. Maar dat doe ik niet meer zo veel. Dat kost namelijk best veel tijd, en als ik eerlijk ben, ga ik liever ontwikkelen.

Ook door continue te blijven puzzelen houd ik mijn kennis up te date. Toen ik de geruchten hoorde dat Microsoft op termijn met BizTalk zou gaan stoppen, ben ik meteen aan de slag gegaan met integraties in de cloud, dus integraties maken in Azure. Door dat te doen, kwam ik er achter dat Azure toch echt anders werkt dan de on-Prem integratie solutions. Een on-prem integratie heeft guaranteed delivery, een integratie in Azure heeft at least once. Dat maakt een wereld van verschil. Een betaling met meer dan 7 nullen moet echt maar een keer gaan en niet wellicht ook nog een tweede keer. Om dat op te lossen, heb ik in mijn vrije tijd een framework ontwikkeld, waarbij je toch bijna die garanteed delivery hebt. Die gaan we nu verder ontwikkelen.

En natuurlijk ben ik Microsoft gecertificeerd en die certificaten hou ik ook up to date.

Hoe zou je Enable U als bedrijf omschrijven?

We zijn nog niet zo heel lang onderdeel van Enable U, dus ik kan je meer over Estreme vertellen. Dat is een hele platte, soepele organisatie met allemaal gelijksoortige mensen. De communicatie is goed en open en je kunt zeggen wat je denkt. En iedereen mag daar dan weer van vinden wat hij wil. Ik vind dat super prettig. Het feit dat we communicatief zeer vaardig zijn is ook nodig, omdat we als integratie consultants direct communiceren met de klant. Enable U heeft meer een functiescheiding, wat ook nodig is, want gezamenlijk zijn we best een grote partij. Tijdens de gezamenlijke wintersport twee maanden geleden, heb ik veel van mijn nieuwe collega’s leren kennen. Dat was heel gezellig. Ik kijk dan ook uit naar de verdere samenwerking.

Werk is belangrijk, maar wat doe je in je vrije tijd?

Dan ben ik nog steeds aan puzzelen, knutselen en prutsen met integratietechnologie. Mijn werk is mijn hobby. Er zijn nog wel duizend dingen die ik wil uitzoeken, ik hoef mij dus in mijn vrije tijd niet te vervelen. Ik haal echt voldoening uit het oplossen van problemen.

Maar ik hou ook van varen, vissen en relaxed op het strand zitten. Ik woon in Voorschoten met mijn meisje en mijn zoon van 20. Ik zit met 7 minuten op het strand en het is een heel leuk klein ‘dorp’ met de Voorstraat als het hart. Bij feestelijkheden staat iedereen daar lekker te borrelen. Tot mijn 8e heb ik op heel veel verschillende plekken gewoond, zoals Eindhoven, Wassenaar en Den Haag. Maar nu ben ik echt op mijn plek, uit Voorschoten ga ik niet meer weg.

Wat zou je tegen je Enable U collega’s willen zeggen?

Hij klinkt misschien gek, maar het feit dat de unhappy flow belangrijker is dan de happy flow. Waarom? Omdat ‘You’re judged when things go wrong’. Dus juist als het mis gaat moet je de klant kunnen helpen, de problemsolver zijn. Daar krijg je de waardering voor en dan laat je zien dat je echt de expert bent.
En: de klant heeft altijd gelijk. In ieder geval in zijn belevingswereld. Als jij je daarin kunt verplaatsen, dan snap je de klant en kun je hem echt helpen.