Bericht

Integratie & Connectiviteit – 8 Trends voor 2021

glazenbol

Een mooi moment om vooruit te kijken… Nederland in lock-down, vaccins die zich de komende maanden moeten bewijzen, een onzekere economie en morrende land- en EU-genoten.

Om vooruit te kijken moet je soms even een terugblik werpen. Hoe indrukwekkend was de snelheid van IT in het begin van de eerste corona golf?! Niet alleen door de inzet van IT, maar ook door de bereidwilligheid van veel managers om administratieve processen te elimineren. Als we dat toch eens vast konden houden…

We weten nu pas wat ‘het onverwachte’ is. Geen neerstortend vliegtuig, natuurramp of beurscrash maar een pandemie. En daar had niemand in haar/zijn rampscenario’s rekening mee gehouden. De term ‘Risk Management’ heeft echt een andere lading gekregen.

Wat hebben we geleerd de afgelopen maanden, en wat gaan we er mee doen in 2021?
Een blik in de glazen bol…

  1. (Nog) meer aandacht voor security.
    Security en security awareness zullen nog meer aandacht en budget krijgen. De hack van Fire-Eye en de diefstal van hun pen-test routines heeft iedere security expert op scherp gezet. De massale toename van phishing, social hacking en ransomware kost miljarden en wij kunnen allemaal het volgende slachtoffer zijn. Iedere API of integratie kan een verbinding naar de boze buitenwereld zijn en dus moeten zero-day exploits meteen opgepakt worden. Misschien toch eens kijken of we dit door iemand anders kunnen laten doen?
  2. Een integratie architectuur
    Corona heeft aangetoond dat onze systemen en applicaties niet flexibel en open genoeg zijn. Onboarden van nieuwe partners duurt te lang, systemen sluiten niet op elkaar aan waardoor nieuwe business initiatieven niet op tijd ondersteund konden worden. Een pragmatische integratie strategie maakt hier een eind aan en zorgt voor grotere flexibiliteit. Gartner spreekt al over de Composable Enterprise en veel bedrijven zullen op korte termijn een integratie strategie ontwikkelen en hun IT architectuur daarop aanpassen.
     
  3. IoT zal exploderen
    Steeds meer devices zijn verbonden. Bewakingscamera’s, wegen en fietspaden, OV transportmiddelen, containers, TV’s, ovens, espressomachines en caravans. En al deze devices genereren een massale stroom gegevens die verwerkt, geïnterpreteerd en beveiligd moet worden. De IoT IT tak zal zich meer gaan bemoeien met “normale” IT en andersom zal de bestaande IT afdeling IoT moeten omarmen. Er zal zwaar op API’s en andere integratie technieken geleund worden om dit alles te ondersteunen.
  4. Investeringen in nieuwe applicaties worden uitgesteld
    Grote investeringen in nieuwe applicaties worden pas weer in de tweede helft van 2021 gedaan als er zicht is op de resultaten van 2021. Om tijd en geld te besparen zullen er fikse investeringen gedaan worden in het ‘openbreken’ van applicaties en systemen door middel van API’s. Niet alleen om klaar te zijn voor een volgende ramp, maar ook omdat hiermee op een betrekkelijk simpele manier de levensduur van applicaties verlengd kan worden. Daarnaast maken we daarmee ons bedrijf flexibeler zodat bijvoorbeeld de overname van een concurrent eenvoudiger geabsorbeerd kan worden.
  5. Low-code en no-code ontwikkelomgevingen lopen tegen grenzen aan.
    Omdat bedrijven grote investeringen gaan uitstellen zullen er hogere eisen aan low-code en no-code oplossingen worden gesteld om aan vragen van ‘de business’ te voldoen. Nog vaker zullen deze toepassingen data uit legacy omgevingen moeten benaderen. Citizen developers zullen dus een dringend beroep gaan doen op de IT afdeling om voor eenvoudig toegankelijke legacy systemen te zorgen. Dit kan alleen met de juiste integratie architectuur en strategie (zie 2) simpelweg omdat we niet willen dat IT WEER een vertragende factor gaat vormen.
  6. IT wordt groen
    Er komt een nieuwe impuls om IT ‘groener’ te maken. Grote datacenters in Lansdmeer gebruiken straks het grootste gedeelte van de nieuwe ‘groene’ stroom en onder de streep verandert er aan het verbruik van fossiele stroom dus niets. Er komt langzamerhand een stroming waar ontwikkelaars beloond gaan worden voor efficiënte code en waar organisaties gedeelten van hun IT gaan uitbesteden om specifieke functionaliteit op één plaats onder te brengen. Een API store die als cloud service beschikbaar is en waar (bijvoorbeeld) alle kleine en middelgrote Nederlandse gemeentes gebruik van maken zal vele malen efficiënter zijn dan een API store per regio of per stad of provincie. Daarnaast zullen er initiatieven komen om commerciële applicaties van een energielabel te voorzien. Want wat willen organisaties liever; 100% functionaliteit met een enorm energieverbruik of 80% met een bijzonder laag energieverbruik?
  7. AI wordt nog steeds niet mainstream
    Nog maar 6 jaar geleden dachten velen dat al in 2020 eerste volledig autonome auto’s op onze snelwegen zouden rijden. Natuurlijk hebben we allemaal de verhalen gelezen over robots, gezichtsherkenning, fraudedetectie en andere, zwaar op AI leunende, ontwikkelingen.
    De realiteit is dat het menselijk brein en het daarbij behorende gedrag zo onvoorstelbaar complex is dat AI wel specifieke problemen (schaken, Go, voorspellen van IT problemen aan de hand van specifieke gebeurtenissen) aan kan, maar nog steeds veel moeite heeft met complexe zaken als het verkeer in combinatie met het weer en menselijk gedrag. AI zal wel steeds prominenter aanwezig zijn als extra functionaliteit in commerciële- en open-source software om bijvoorbeeld voorstellen te doen voor bepaalde modelleringtechnieken of hoe specifieke gegevens uit een database te halen via een bepaald protocol. Bedrijven zullen pas over een paar jaar revolutionaire nieuwe toepassingen ontwikkelen die leunen op AI.
  8. De zekerheden van IT.
    Helaas zullen we ook volgend jaar weer horen van totaal mislukte IT projecten waar te laat is gereageerd op signalen van velen, we zullen vaker dan wenselijk tegen een muur van complexiteit oplopen en we zullen regelmatig verzuchten dat de business wel heel erg veel van ons eist. Maar tegelijkertijd zullen er momenten zijn waar we samen met collega’s terugkijken op een geslaagde implementatie, een compliment van een gebruiker die eindelijk niet meer 40 keer per dag dezelfde activiteiten moet uitvoeren en de mooie woorden van de commercieel directeur die dankzij IT een prachtig nieuw concept heeft ontwikkeld. En daar doen we het uiteindelijk toch voor?