Integrate, Innovate, Inspire 2024: Terugblik op een inspirerende dag
Tijdens het jaarlijkse Integrate, Innovate, Inspire (III) event kwamen professionals uit de...
Nog te vaak proberen IT’ers in hun eigen jargon het belang van bepaalde IT-oplossingen uit te leggen aan managers en andere (administratieve) medewerkers. Ook binnen het onderwijs leidt dit nog regelmatig tot misverstanden. Dat het ook anders kan bewijst Aladin Mhamdi van Zadkine Hogeschool uit Rotterdam.
Tijdens zijn presentatie Innovate, Integrate, Inspire, is me één opmerking bijgebleven; “Als je een helder architectuurplaatje hebt, dan heb je een praatstuk voor iedereen die bij IT betrokken is. Ook voor medewerkers en onderwijzend personeel worden sommige zaken dan ineens heel erg duidelijk.”
Stel je voor dat je, na een langdurig onderzoek, van een medisch specialist een uitslag te horen krijgt die bol staat van medische (vaak Latijnse) termen. Dat je al nerveus bent helpt niet echt en vragen stellen aan zo’n autoriteit is ook niet zo eenvoudig. Je verlaat de spreekkamer met meer vragen dan antwoorden en je zult er ook niet lekker van slapen. Denk nou eens aan bovenstaand voorbeeld als je aan een financieel directeur, een onderwijskracht of iemand van HR uit wil gaan leggen dat die wijzigingen in gegevens van een student die bij de administratie binnenkomen heel eenvoudig automatisch aangepast kunnen worden in het LMS en het HR-systeem. Of dat je de roosterwijzigingen ook automatisch kunt delen met de verschillende LMS-systemen, de studenten en andere betrokkenen.
Als eerste moet je bedenken dat beide partijen niet alleen verschillend denken over processen en de personen die bij die processen betrokken zijn, maar ook over de techniek, wet- en regelgeving, zelfs sociale aspecten. Daarom is het goed om de complexe IT-Architectuur, met alle afhankelijkheden goed in kaart te brengen en dat is precies waar MORA, de referentie architectuur voor het MBO, een belangrijke rol kan spelen. Door deze, door medewerkers van onderwijsinstellingen gedefinieerde, architectuur als “praatplaat” te gebruiken bij de verschillende gesprekken en overlegstructuren die plaatsvinden ontstaat er ook meer begrip voor elkaar en elkaars argumenten. Toch is het zaak om alert te blijven want niets is zo makkelijk om te verzanden in ons eigen vakjargon.
De integratie experts van Enable U zijn ervaren in het bouwen van eenvoudige of complexe (onderwijs) integraties. Ze weten ook als geen ander hoe ze om moeten gaan met verschillende stakeholders om oplossingen te bouwen die het beste van twee werelden met elkaar combineren. Het, met behulp van techniek, integreren van bedrijfsprocessen om zo efficiënter, goedkoper en veiliger te kunnen werken. U leest hier meer over integratie binnen het onderwijs en welke onderwijs integraties we al hebben verzorgd.
Heeft u interesse om de hele presentatie van Aladin Mhamdi (35 minuten) te zien? Kijk hem hier!