Adoptie Common Ground; Nu even niet?
De VNG zal haar leden tijdens de Algemene Ledenvergadering van 26 juni...
Onlangs werd ik gewezen op een artikel van een branchegenoot (Common Ground vraagt om méér dan API’s). Een enquête van de VNG liet zien dat bijna iedereen de standaard HaalCentraal API’s een goed idee vindt maar dat minder dan de helft van de gemeenten ze denkt te gaan gebruiken. Moet dit afgedaan worden als een typisch voorbeeld van een oplossing op zoek naar een probleem?
Het vraagstuk is niet zo ingewikkeld: honderden gemeenten en andere (semi) overheidsinstellingen doen veel van hetzelfde. Daarnaast worden er veel gegevens gedistribueerd tussen die verschillende instellingen. Zo kan het gebeuren dat in systeem één iemand nog springlevend is terwijl dezelfde persoon in systeem twee al overleden is. Het wiel wordt vele malen opnieuw uitgevonden, gegevens worden op tientallen verschillende plaatsen opgeslagen en dit alles kost veel overheidsgeld. En we weten allemaal dat de bezuinigingen ons straks nog harder gaan raken. De gedachte aan Common Ground was geboren. Haal gegevens op bij de bron zodat ze altijd actueel zijn en zorg voor goede en bruikbare standaards om die gegevens op te halen.
Er brak een periode aan waarin er veel afgestemd moest worden en dat duurt in Nederland natuurlijk wel eens wat lang. Maar uiteindelijk ligt er iets waar door andere bedrijfstakken (bijvoorbeeld het onderwijs) met bewondering naar gekeken wordt. Vooral ook omdat de overheid en de leveranciers zo nauw hebben samengewerkt. Er zijn nu 4 API’s klaar en de adoptie gaat inderdaad niet zo snel. De reden is nogal voor de hand liggend: als gemeenten dan toch zaken moeten aanpassen, dan moeten ze ook meteen kijken naar de manier waarop ze met gegevens omgaan, hoe ze aan datamanagement gaan doen nu gegevens niet langer lokaal vastgehouden worden. Digitalisering betekent ook dat we veel nieuwe complexe waardeketens bouwen met andere partijen. Hoe gaan we onze gegevens met die partijen delen?
De waardeketens zijn vaak opgebouwd uit veel verschillende transacties. Transacties die gebruik maken van diverse StUF formaten, de Rest-API standaard en misschien zelfs wel EDI. Dat alles wordt nogal ingewikkeld en zo’n hybride architectuur is duur. Als dan ook nog eens, volgens mijn Centric collega, een notificatievoorziening ontbreekt dat wordt het wel héél lastig. Want als er iets aan die centrale data verandert, dan moet daar wel een seintje van komen. Zodat de gemeente, op haar beurt ook weer acties kan ondernemen!
Om al deze redenen is Enable U al lang geleden begonnen met de ontwikkeling van 2Distribute. Zodat u de HaalCentraal functionaliteit heel eenvoudig kunt combineren met StUF transacties of welke andere integratietechniek dan ook. Leveranciers- en applicatieonafhankelijk. Een oplossing waarbij u notificaties krijgt als er iets in de HaalCentraal gegevens (of andere gegevens) wijzigt zodat u snel alleen díe specifieke gegevens op kunt halen en naar uw ketenpartners kunt distribueren. Wij kunnen zelfs op basis van VOA een notificatie voorziening inrichten. En als we een notificatie van REST/Json moeten omzetten naar StUF is dat ook geen probleem! Zo wordt de adoptie van nieuwe technologie of standaarden ineens een stuk eenvoudiger.
Wij hebben de problemen dus al vroeg onderkend en er een oplossing voor gebouwd. Wilt u meer weten, neem dan vooral contact met ons op!