Bericht

‘Day in the life’ van een Junior Consultant

'Day in the life' van een Junior Consultant

Bij Enable U is geen dag hetzelfde. Junior consultant Lana neemt jullie graag een dagje mee.

De wekkerradio schalt mij wakker met de melancholische klanken van Stromae. In het nummer ‘Tous Les Mêmes’ bezingt hij de problematische verhouding tussen man en vrouw. Geen lichte kost om je dag mee te beginnen maar wel een interessante invalshoek; de verhouding tussen man en vrouw. Als vrouw in een zogezegde mannenwereld krijg ik daar vaak vragen over. Bij Enable U zijn vrouwen gelukkig goed vertegenwoordigd en hebben we een divers team van consultants om mooie projecten uit te voeren. Daarover gesproken; ik check gelijk even de filemeldingen aangezien ik nog een reis van twee uur voor de boeg heb.  Met een ijskoffie in de hand stap ik in mijn auto, op weg naar de klant. Als IT-consultant word ik vaak voor een hele dag ingepland om verschillende werkzaamheden uit te voeren, dus ik maak me op voor een dynamische dag.

Als vrouw in een zogezegde ‘mannenwereld’ krijg ik daar vaak vragen over.

Aangekomen op locatie loop ik het gemeentehuis binnen. Het klantenbestand van Enable U bestaat voor een groot deel uit overheidsinstanties, waar de technische koppelingen die ik leg tussen verschillende systemen aan strikte eisen moet voldoen. Hoewel onze koppelingen gestandaardiseerd zijn is geen enkele opdracht hetzelfde. Daarom leveren we vooral maatwerk en staat de opdrachtgever altijd centraal. Dat is precies wat ik zo leuk vind aan dit werk: je werkt samen met de opdrachtgever aan de beste oplossing voor alle betrokken partijen. Ik zal toegeven, ik had mijn twijfels over het werken in overheidsland. De vaak gehoorde termen zijn: log, traag & bureaucratisch. Gelukkig blijkt dit echt een achterhaald beeld te zijn en zijn de meeste projecten waar ik aan werk juist vooruitstrevend en moet je vlot kunnen schakelen. Het mooiste aan mijn werk vind ik nog het einddoel: het leven van de burger echt makkelijker maken.

Het mooiste aan mijn werk vind ik nog het einddoel: het leven van de burger echt makkelijker maken.

Ik meld mij bij de receptie en de systeembeheerder haalt me op en brengt me naar de IT-afdeling. We nemen de planning voor vandaag door en hij meldt dat er foutmeldingen zijn binnengekomen van een digikoppeling en dat hij endpoints nodig heeft voor een van de leveranciers. Of ik daar ook nog even naar kan kijken. Ik installeer mezelf voor een beeldscherm en open mijn eigen laptop. Wie zegt dat twee schermen overbodig zijn heeft nog nooit met remote desktops gewerkt. Ik log in op de 3 verschillende servers van de testomgeving en start ook gelijk de productieomgevingen op. Op de testomgeving ben ik een proces aan het bouwen dat XML-berichten oppakt en transformeert naar een formaat dat begrijpelijk is voor de applicatie die ze moet ontvangen. Ik vraag op ons Slackkanaal of er collega’s zijn dit hier al een proces van hebben staan. Dit is de kracht van Enable U;  door te delen en te verbinden maken we soepele digitale integratieprocessen mogelijk.

Ondertussen controleer ik de foutmeldingen en probeer te achterhalen wat het probleem kan zijn. Het lesje ‘HTTP Statuscodes’ komt hierbij goed van pas. Ik zie dat er problemen zijn met de authenticatie en concludeer dat het een probleem met de certificaten betreft. Deze moet ik gaan vervangen. Eerst maar eens de endpoints maken zodat de klant deze alvast aan de leverancier kan geven. Ze zullen hier einde dag mee willen testen. Inmiddels is het tijd voor de lunch en loop ik samen met de klant naar de kantine. Onder het genot van een broodje gezond en een warme soep bespreken we de chaos op de huizenmarkt.

Dat blijft toch een tof gevoel, iets maken wat gewoon werkt.

Eenmaal terug achter mijn beeldschermen breng ik prioriteit aan in de werkzaamheden van vandaag. Mijn mailbox heeft zich aangevuld met nieuwe verzoekjes, de een meer dringend dan de ander. Ik neem eerst de tijd voor een geplande vergadering met de opdrachtgever en een leverancier. Na de meeting zijn er een functioneel en technisch ontwerp aan mijn to-do lijst toegevoegd. Ik weet dat de dag nog maar een paar uur heeft en pak het meest urgente issue op: het certificaten probleem. Aan het einde van de dag schrijf ik mijn werkverslag en geef door wat er allemaal gedaan is en wat er nog gedaan moet worden. Ik neem afscheid en ik word bedankt voor mijn inzet vandaag. Rond half zes stap ik met een goed gevoel in mijn auto. Ik heb afgekregen wat ik moest doen en ik heb mijn proces werkend gekregen! Dat blijft toch een tof gevoel, iets maken wat gewoon werkt. Dat mag wat mij betreft wel in het #succesjeskanaal.­­