
Digitale Integraties; dat kan toch iedereen?
Onlangs hoorde ik dat een organisatie die op zoek was naar een...
Systemen werden snel opgetuigd, administratieve processen waren in no-time aangepast en afgezien van het fysieke contact en gebrek aan mogelijkheden voor practicums konden de meeste leerlingen en studenten hun studiejaar gewoon starten/voortzetten.
Wordt alles weer zoals het was in 2019, of is er zoveel veranderd in 2020 dat 2021/2022 compleet anders wordt? Waar is nu behoefte aan en waar denken we dat de onderwijssector behoefte aan krijgt in de komende 5 jaar? En kunnen onze systemen en mensen dat wel allemaal aan?
Op onderwijsgebied zijn de afgelopen maanden de volgende trends gespot: een leven lang (door)leren, kortere specialistische vervolgstudies, meer innige samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen en meer flexibele curricula om er maar een paar te noemen. Maar ook een nauwere samenwerking met het bedrijfsleven komt steeds vaker voor. En dat gaat de nodige flexibiliteit vergen van mensen en systemen.Voor deze flexibilisering en samenwerkingen willen we natuurlijk snel en zonder al te veel kosten kunnen schakelen. Dat is mogelijk is als de systemen die we gebruiken op een geïntegreerde manier samenwerken. De oude (starre) systemen moeten gaan samenwerken met nieuwe systemen die de Open Onderwijs API ondersteunen en met interne applicaties en applicaties die draaien op systemen waar we geen controle over hebben. Want pas als we een architectuur hebben waarbij dit goed geregeld is, zijn we in staat om snel te reageren op wensen van ‘de business’.
Want dat onderwijsinstellingen als ‘business’ gezien moeten worden, daar zijn we het allemaal over eens. Voor veel instellingen is de focus op integratie een nieuwe insteek, maar met de crisis van de afgelopen 12 maanden in ons achterhoofd wel de meest voor de hand liggende. Wij willen daar graag bij helpen.
Benieuwd hoe Enable U de ontvlechting van uw interne applicatielandschap aanpakt?
Dit lichten wij toe in deze eGids.