
Digitale Integraties; dat kan toch iedereen?
Onlangs hoorde ik dat een organisatie die op zoek was naar een...
We weten allemaal dat door gebrekkige communicatie veel IT projecten in de problemen raken en zelfs faliekant mislukken. Toch slagen we er telkens weer in om architectuur plaatjes, nieuwe IT projecten of de aankoop van nieuwe technologie te onderbouwen met argumenten die niet door iedereen goed begrepen worden. Sterker nog, [JH2] hoe slechter het gaat met een project, hoe vaker we woorden gaan gebruiken die mensen op het verkeerde been zetten. Combineer dat dan ook nog eens met het dreigement: “Maar we zijn nu al zo ver gevorderd, als we NU de stekker er uit trekken is alles voor niks geweest!” en de volgende IT ramp staat op het punt om uit te barsten…
Ik heb een theorie: Als je het niet goed kunt uitleggen, dan is het geen goed plan.
Dus, een ingewikkeld verhaal gekoppeld aan een complexe architectuur waar alleen collega IT’ers blij van worden ‘voelt’ niet goed. Daarom 5 tips van een IT’er die er zijn beroep van heeft gemaakt om moeilijke dingen simpel uit te leggen. Herhaling is de beste leermeester, dus als de punten je bekend voorkomen dan ongetwijfeld zul je sommigen al eerder langs hebben zien komen.
Een voorbeeld: Het goed duiden van de noodzaak van een integratie strategie en de daarbij behorende investeringen is voor veel IT’ers in de praktijk nogal ingewikkeld. Al snel verzanden we in gesprekken waar termen als RestAPI, GraphQL, Legacy, koppelingen, integraties, protocollen en iPaaS veel gebruikt worden.
Het WAAROM sneeuwt al snel onder.
Een leeg whiteboard waar je een plaatje tekent waar 1 of twee koppelingen uitgelegd worden zegt vaak meer dan duizend woorden. Want de mensen aan de andere kant van de tafel zien dan meteen dat de 8 velden die nodig zijn om het plaatje Y volledig te krijgen uit 3 verschillende applicaties (waarvan 1 in de cloud en 1 van een externe source) moeten komen. Dat het verkeer tussen die applicaties veilig moet zijn en dat je dus soms gebruik kunt maken van een API (om iets uit de cloud op te halen) en soms van een maatwerk koppeling omdat er aan “de andere kant” een legacy applicatie staat.
Vergeet alle terminologie en tech-speak en spreek de taal van managers en gebruikers. Verdiep je in hun zorgen en waar zij van wakker liggen en los DIE problemen op. Je zult zien dat er meer begrip, en dus ook meer budget komt.