Gemeente Gennep; blik vooruit
“In Gennep is altijd wat te doen” volgens visitgennep.nl, één van de...
Het Land van Altena is een historische landstreek en voormalige heerlijkheid in het noorden van Noord-Brabant. Het huidige Altena is een gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Een gemeente met 58.277 inwoners is niet bijzonder groot maar moet dezelfde diensten leveren als een veel grotere gemeente met minder mensen. Hoe doen ze dat?
De website van de gemeente Altena (https://www.gemeentealtena.nl) laat duidelijk zien dat de inspraak en feedback van burgers op plannen en het beleid belangrijk zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is de “De Altenaronde” waar burgers bij regelmatig terugkerende bijeenkomsten 5 minuten spreektijd krijgen en de garantie hebben dat het college zal antwoorden. Dit getuigt van veel zelfvertrouwen omdat de back-office systemen van de gemeente, inclusief IT, dit natuurlijk moeten ondersteunen.[DL1] [Md2] Als je veel burgers de kans geeft om in zo’n setting vragen te stellen dan zal dat natuurlijk ook resulteren in extra inspanningen.
Al enkele jaren geleden is Altena begonnen met het afnemen van koppelingen via Enable U om te zorgen dat gegevens uit verschillende applicaties en bronnen eenvoudig uitgewisseld konden worden. Om verschillende redenen heeft de gemeente Altena al een tijdje geleden besloten om meer en meer diensten vanuit de cloud af te nemen. Dat had natuurlijk met kosten, bemensing en focus te maken maar ook met de wens om het hoge peil van het dienstenniveau te handhaven en te verbeteren en het innovatievermogen te versterken.
Op dat moment werd ook besloten om de (inmiddels ruim 23) integraties die gebruikt werden ook als Managed Integration via Enable U af te nemen. Met deze Managed Integrations houden de medewerkers van de gemeente de regie in handen terwijl de technische en operationele werkzaamheden door specialisten van Enable U gedaan worden.
Maar om echt regie te voeren was er behoefte aan meer inzicht. Sinds een aantal weken gebruiken de medewerkers van de gemeente daarvoor het Managed Integrations Dashboard. Dankzij deze veilige en eenvoudige te gebruiken webapplicatie heeft de gemeente inzicht in het functioneren van alle integraties die zij als dienst bij Enable U afnemen. Ook is afgesproken dat iedere functioneel beheerder zelf 15 minuten kan inplannen met Enable U zodat maximaal van de mogelijkheden van het dashboard gebruik gemaakt kan worden. Dat scheelt veel telefoontjes van- en naar de helpdesk en helpt bij het pinpointen van de oorzaak van verstoringen.
Louise la Rivière, Teamleider Informatie bij de gemeente Altena:” We vinden het nieuwe MI Dashboard echt een grote verbetering ten opzichte van de klantmonitor die we tot voor kort gebruikten. Het menu is veel overzichtelijker en het is super dat ook de certificaten (met verloopdatum) inzichtelijk zijn. Geldt ook voor de grafische weergave per integratie.”.
Rogier Visser, Productmanager bij Enable U; “Ik rol het MI Dashboard uit naar meer dan 150 gebruikers en we hebben gekozen voor een individuele aanpak. Dat duurt wat langer maar op deze manier kan ik iedereen persoonlijk aandacht geven, Antwoord geven op specifieke vragen en meteen de feedback meenemen voor verbeteringen in de volgende release. Er gaat nog veel moois aankomen!”.