Case Study

Gemeente Hollands Kroon

Een ambitieuze ICT-gedreven gemeente die zich omringt met de juiste partners

hollands kroon gebouw

Gemeente Hollands Kroon, qua oppervlakte de grootste gemeente van Noord Holland wil met haar 48.600 inwoners op ICT gebied de meest innovatieve, veilige en flexibele gemeente van Nederland zijn.

Deze drang naar technische vernieuwing zorgt voor een applicatielandschap met Office365 en Microsoft Azure-toepassingen, die gecombineerd en gekoppeld worden met een breed scala aan Taak Specifieke Applicaties. Voor deze Taak Specifieke Applicaties moeten weer diverse gegevens uit de Landelijke Voorzieningen worden opgehaald, en al deze datastromen dienen veilig, en volgens AVG voorschriften te worden beheerd.

De gemeente heeft daarom in 2019 gekozen voor de oplossing: Connections as a Service; Volledig beheerde en beveiligde koppelingen tussen verschillende informatiesystemen. Inmiddels hebben ze 9 CAAS koppelingen operationeel op diverse vlakken.

Altijd veilige en gecontroleerde verbindingen

Sergei: “Twee jaar geleden liepen we tegen het vraagstuk aan hoe om te gaan met Cloud-applicaties die tegen interne systemen aan praten. Dit gebeurde toen Openwave naar de Cloud ging maar ons Decos zaaksysteem intern bleef staan. Toen hebben we in onze architectuurprincipes opgenomen dat we altijd een veilige en gecontroleerde verbinding willen tussen de Cloud en interne infrastructuur.  Als gemeente kunnen we niet alles zelf uitvoeren: wij zijn een regiegemeente. Daarom werken we met partnerships, zoals met Enable U, om de slagkracht van onze 25 FTE te vergroten. De gemeente kan zich hierdoor veel beter richten op haar kerntaken: De gemeente als bestuur en beleidsmaker, als organisatie, als dienstverlener en als partner in de regio”

Hoe heeft Connections as a Service de Gemeente meer regie gegeven? Sergei: “Door te ontzorgen. Niet alleen hoeven wij ons niet meer te bekommeren over softwareversies, opleidingstrajecten en kennis maar ook het beheer en de veiligheid is in goede handen. En dus kunnen wij ons richten op datgene waar wij goed in zijn. Voor onze eindgebruiker: de inwoners van onze gemeente, geldt dat we steeds sneller diensten en oplossingen kunnen aanbieden die tijd en moeite besparen. Oplossingen als eIDAS, zodat iedere Europese burger kan inloggen met zijn/haar eIDAS ID, maar ook ‘Mijn Wijkteam’ waar inwoners hun actuele schulden kunnen inzien. Daarnaast is steeds meer informatie vanuit één centraal gemeentelijk online portaal te benaderen. In dit portaal vinden burgers informatie over alle mogelijke diensten die de gemeente aanbiedt, en dat scheelt veel vragen.”

Partnerschap is eerlijk zijn

Wat vind de gemeente belangrijk aan haar partners? En wat kenmerkt goed partnerschap?

Sergei: “Echt partnership betekent goed kunnen sparren, en eerlijk kunnen zijn. Soms gaat dit ook gepaard met de nodige discussies. Ik wil me daarin niet geremd voelen en ik verwacht ook dat anderen zich open en professioneel naar mij opstellen. In Enable U hebben we een ervaren en betrokken partner gevonden. Ze hebben enorm veel ervaring in het zaken doen met de overheid, ze kennen de taal, de specifieke problematiek en ze hebben veel standaard koppelingen gebouwd die bij de overheid in gebruik zijn. Via het Connections as a Service platform hebben wij hier als afnemer toegang toe.”

Structuur in de samenwerking

“Enable U is een proactieve integratiepartner; door elke vier weken aan te sluiten bij een overleg waarbij we account en techniek bespreken met elkaar blijven ze goed op de hoogte. Dit brengt structuur in onze samenwerking en maakt onze partnership des te waardevoller. We voelen ons echt ondersteund door Enable U.”

“Aan gemeenten die in vergelijkbare trajecten zitten geef ik altijd als tip mee: Besteed voldoende tijd aan het creëren van draagvlak van je projecten binnen je eigen organisatie. Daar gaat meer tijd en moeite in zitten dan je denkt. Heb je ze eenmaal mee, dan staat niets je meer in de weg. We hebben nu grip op hoe alles draait. Er is controle. Daarnaast hebben wij een Managed Roadmap die we bijhouden met Enable U, en indien nodig bijstellen. Dat maakt het voor beide partijen een stuk eenvoudiger.”

Contact

Hoe kunnen we U Enablen?

Neem direct contact op!

"*" geeft vereiste velden aan

Met het verzenden van het formulier ga ik akkoord met het inzamelen van mijn naam, emailadres en eventueel telefoonnummer conform het Privacybeleid van Enable U.
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.