Biztalk en Azure integratie Consultancy voor Brabant Water

brabant water

De kerntaak van Brabant Water is het produceren en distribueren van drinkwater voor 2,6 miljoen Brabanders.

Schoon en veilig drinkwater is essentieel voor een gezond leven en levert een belangrijke bijdrage aan de volksgezondheid en welvaart. 1.000 toegewijde medewerkers zetten zich met hart en ziel in voor voldoende, betrouwbaar, duurzaam en kwalitatief goed drinkwater. Met een gezonde IT infrastructuur alleen red je dat niet. Met goede partners wél.

De IT architectuur van Brabant Water leunt voor een belangrijk deel op Microsoft technologie. Zij wilden daarom hun BizTalk-ontwikkelaar verder opleiden conform de nieuwste BizTalk- en Azure-technologieën. In eerste instantie waren ze op zoek naar een meewerkend coach/trainer voor ongeveer één dag per week. Al snel bleek dat deze technologie zo belangrijk was voor de continuïteit van Brabant Water dat er meer nodig was.

Dedicated Azure/C#/BizTalk Engineer voor Brabant Water


Inmiddels zit er vanuit Enable U (voorheen Estreme) een dedicated Azure/C#/BizTalk Engineer vanuit het Biztalk Integratie Services Team bij Brabant Water. Dit is niet altijd dezelfde persoon, het hangt er maar net van af waar op dát specifieke moment de meeste behoefte aan is. En dat is nu ook precies de kracht van deze samenwerking; Brabant Water is niet langer afhankelijk van één persoon en kan een beroep doen op verschillende specialisten, afhankelijk van de expertise die op dát moment nodig is.

Uitdagingen

Net als iedere andere organisatie heeft Brabant Water te maken met de nodige uitdagingen:

  • Expertise: Het interne team heeft (tijdelijk) diepgaande kennis en ervaring nodig om aan de vraag voor nieuwe integraties te voldoen.
  • Continuïteit: Het interne team bestaat uit 1 persoon, daarom is het belangrijk dat er meer kennis komt van hun specifieke omgeving.
  • Mix van systemen: Vanuit wet- en regelgeving en procesoptimalisatie is er behoefte aan veel nieuwe integraties (koppelingen) en hiervoor is extra ontwikkelcapaciteit nodig.
  • Lifecycle management: Er was een upgrade nodig van de integratieomgeving om te zorgen dat de integraties ondersteund bleven.
  • Strategie: Ook bij Brabant Water is de beweging naar Cloud in volle gang, voor de integraties is er behoefte aan kennis over Azure Integration.

De oplossing

Samen met de specialisten van Enable U is de nieuwe integratie-omgeving, parallel aan de bestaande, opnieuw opgebouwd. Als eerste zijn de integraties van de vernieuwde systemen overgezet en geüpgraded door gespecialiseerde integratie consultants en beheerders. Dat dit een complexe operatie was blijkt wel uit de verschillende taken die uitgevoerd moesten worden:

  • Consultancy: Advies voor integratie oplossingen zowel voor BizTalk (on-premise) als Azure Integratie (Cloud). Daarnaast ook de het opstellen van de requirements en het ontwerp/bouwen en beheer van de integraties.
  • Monitoring en Onderhoud (beheer): Het beheerteam zorgde voor continue monitoring van de integratie omgeving, het beheerteam bestond uit zowel interne collega’s als Enable U consultants.
  • Proactieve Ondersteuning (beheer): Door proactieve ondersteuning werden potentiële problemen voorkomen. Dat resulteerde in een stabiele en betrouwbare omgeving. Waar nodig konden specialisten direct bijspringen bij grote incidenten en calamiteiten.

Het resultaat

Door een innige samenwerking tussen de IT staf en de integratie specialist van Brabant Water kon er veel efficiënter worden gewerkt en werden er verschillende optimalisaties doorgevoerd. Dat heeft onder andere tot veel betere integraties geleid. Dankzij managed staffing konden de kosten voor consultancy en beheer worden verlaagd zonder in te boeten op kwaliteit. Continue monitoring en proactieve ondersteuning zorgen nu voor een stabiele en betrouwbare integratie-omgeving.

Mark van der Harst van Enable U: ”Dit is precies waar wij in uitblinken; een flexibele inzet van meerdere specialisten ieder met zijn/haar eigen specialisatie. Zodat we de klant precies dáár kunnen helpen waar de behoefte het grootst is. Dat scheelt de klant tijd en geld terwijl ze toch voor een belangrijk deel de regie in eigen hand houden”.