Bericht

4 voorspellingen voor 2025

trends

Een recap van 25 jaar beloftes met hier en daar een leermoment

25 Jaar geleden wisten veel doemdenkers absoluut zeker dat 01 januari 2000 onvergetelijk zou worden. Na jaren van investeringen om te zorgen dat we Y2K zouden overleven, (wat we zonder noemenswaardige incidenten deden;-)was er eindelijk weer tijd en geld voor nieuwe initiatieven, nieuwe technologie en een nieuw elan! Alles zou anders worden, beter, sneller, vriendelijker, goedkoper!



De realiteit haalde ons snel in. IT werd steeds complexer, de maatschappij werd veeleisender en de technologie dwingender. Vandaag de dag moeten we nog steeds alle zeilen bijzetten om te zorgen dat IT de bedrijfsstrategie ondersteunt. Hoe gaan we dat in 2025 doen? We zetten de 4 meest belangrijke trends zoals Enable U die ziet voor jullie op een rijtje:

1 Datamanagement wordt eindelijk serieus genomen


Natuurlijk is “data” altijd al belangrijk geweest! Ieder bedrijfsproces, ieder contact met andere afdelingen of derde partijen en iedere nieuw initiatief is afhankelijk van data. Maar al decennia lang hebben we er geen problemen mee dat al die belangrijke gegevens dubbel opgeslagen- of zelfs dubbel aangemaakt worden door verschillende applicaties. Dat data gekopieerd wordt om uitgewisseld te worden met alles en iedereen. Dat er meerdere versies zijn van contracten, klantgegevens, producten en andere belangrijke gegevens.

Door de inzet van steeds meer cloud en technologieën als AI, en natuurlijk vanwege de behoefte aan meer efficiency en flexibiliteit zien we hoe belangrijk het is dat we een eenduidige definitie hebben van onze data. Wat we hebben, welke processen daarvan afhankelijk zijn, wie de eigenaar is en aan welke classificatie het voldoet (Privacy data, bedrijfsgeheim, etc.), het zijn allemaal belangrijke componenten om datagestuurd/datagedreven werken mogelijk te maken.

Een solide integratiearchitectuur is hier een onlosmakelijk onderdeel van. Daarmee voorkom je dubbele opslag of het probleem van verschillende versies van dezelfde gegevens. Met een juiste integratiearchitectuur wordt data als bouwstenen gedefiniëerd. Waardoor de implementatie van nieuwe applicaties, diensten of processen sneller en efficiënter verloopt. Maar het begint natuurlijk allemaal met datamanagement!



2 API Security

Vraag “hoeveel API’s hebben wij in gebruik?” aan 5 personen en u krijgt 5 verschillende antwoorden. Op de vraag welke privacygevoelige gegevens er allemaal via API’s uitgewisseld worden moet men het antwoord al helemaal schuldig blijven. Als je niet weet wat je hebt dan kun je het ook niet beveiligen. En uw accountants of interne audit afdeling gaan daar (terecht) heel vervelend over doen.

API’s zorgen voor de uitwisseling van gegevens tussen applicaties en systemen. Iedereen die kan inbreken op dat proces kan de gegevens wijzigen. Meeliften van- en naar applicaties (in- en extern) zorgt voor veel narigheid, zoals het complete verkeer tussen applicaties/processen stilleggen. Aangezien we steeds meer API’s gebruiken worden niet alleen de risico’s groter. Ook de impact van een storing en de daarbij horende reputatieschade neemt toe.

Een goede authenticatie-en autorisatiearchitectuur vormt een goede basis. Maar we kunnen anno 2025 niet langer om de inzet van AI heen. Al was het alleen om afwijkingen te herkennen in de miljoenen regels log-data die gegenereerd zijn door de API Infrastructuur. De veiligheid moet voorop staan bij de keuze voor ieder component binnen de API Infrastructuur. Of het nu om een iPaaS oplossing, een API Gateway, een Single Sign-on of een Access Control oplossing gaat. Dat is onaangenaam complex voor organisaties. Daarom is uitbesteden een voor de hand liggende optie.
 

3 Waardeketens

Jarenlang betekende het verzamelen en bijhouden van gegevens dat verschillende applicatieteams, data-, security- en netwerkspecialisten en anderen samenwerken om tot complexe oplossingen te komen. Het uitbesteden van processen die niet tot het primaire bedrijfsmodel horen wordt steeds aantrekkelijker. Waarom een klant zelf alle gegevens bij elkaar laten zoeken als wij dat, bij verschillende instanties, voor haar/hem kunnen doen? Waarom zelf gegevens van het waterschap bijhouden als die ook rechtstreeks opgehaald kunnen worden? De RestAPI standaard, moderne, veilige en open data-distributie oplossingen en natuurlijk de standaarden die de overheid en andere bedrijfstakken hebben afgesproken zorgen in de komende jaren voor een enorme versnelling van dit type digitaliseringsprojecten.

Maar met deze technologische ontwikkelingen komen ook grote verantwoordelijkheden; Wat doe je als jouw schakel van de keten uitvalt. Of niet veilig genoeg blijkt te zijn? Wie houdt er bij welke afhankelijkheden er tussen de verschillende ketenpartners zijn? Wie is er verantwoordelijk voor het de gevoelige data die jij van keten partners A & B krijgt, verrijkt en doorstuurt naar partner D? Eén fout kan zorgen voor grote reputatieschade en we zien steeds vaker dat organisaties de ontwikkeling, het beheer en de beveiliging van deze schakels uitbesteden. Dan zijn ze verzekerd van professionele monitoring, up-to-date beveiligingsprocedures en software. En natuurlijk van specialisten die snel kunnen ingrijpen als er iets fout gaat.

4 Gebruik van AI neemt exponentieel toe.

Daar voegen wij graag iets aan toe; ‘bij organisaties waar dat kan..”. Zonder betrouwbare en voldoende data is het nog maar de vraag wat je met AI kunt doen. Wij durven te stellen dat het vertrouwen in data bij veel organisaties pas toeneemt als ze een serieuze datamanagement-strategie adopteren en uitvoeren.

De metafoor is simpel; geef kinderen op de lagere school leerstof waar grove fouten in staan en je kunt het hen pas “ontleren” als je weet WELKE fouten ze onthouden hebben. En welke er nog meer in die leerstof stonden. AI werkt niet anders;

  • We halen gegevens op bij de bron. “Tweedehands” gegevens waarvan we niet weten of ze aangepast zijn of door wie de data aangepast is, zijn onbetrouwbaar

  • We halen gegevens, waar mogelijk, in real-time op. Van gegevens die periodiek, via een batchproces, bijgewerkt worden zal het AI model “leren” dat bepaalde wijzigingen bijvoorbeeld altijd op maandagen gedaan worden. Een mutatie die op een andere dag plaatsvindt kan dan in de toekomst zomaar gezien worden als “afwijkend gedrag” of als “verdacht” gekenmerkt worden.

AI kun je niet “een beetje doen”, en Infused AI* is hetzelfde als greenwashing. Simpelweg overal een AI sausje overheen gooien, is misschien goed voor het imago op de korte termijn. Maar het zal niets toevoegen en daarmee de organisatie juist op een achterstand zetten.

Organisaties hebben honderden applicaties. Oude- en nieuwere applicaties, cloud- en on-premise applicaties, in- en externe applicaties en applicaties van tientallen verschillende bedrijven of gebouwd door de eigen IT afdeling. De hoeveelheid data die daarbij hoort is enorm.

Structuur in de chaos

Organisaties willen flexibeler en efficiënter werken, waar mogelijk door de inzet van AI. Daarnaast zoeken ze naar mogelijkheden om sneller te digitaliseren en innoveren en daar is een belangrijke rol weggelegd voor waardeketens. Dat alles is alleen mogelijk als er met behulp van datamanagement structuur gebracht wordt in de chaos. Alleen een integratiestrategie kan daarna zorgen voor de flexibiliteit die nodig is om als organisatie de uitdagingen van 2025 en verder aan te kunnen.

* Infused AI: het kunnen toepassen van AI in uw hele onderneming, op basis van voorspellingen, automatisering en optimalisatie om uw zakelijke beslissingen en resultaten te verbeteren.